Oto wyjątkowa konstrukcja,
której najbliższy odpowiednik znajdziemy w stolicy przy ul. Filtrowej.
Warszawskie "filtry" są okazyjnie dostępne dla zwiedzających,
natomiast łódzka "katedra na Stokach" jest szczególnie
rzadko otwierana dla publiczności.
której najbliższy odpowiednik znajdziemy w stolicy przy ul. Filtrowej.
Warszawskie "filtry" są okazyjnie dostępne dla zwiedzających,
natomiast łódzka "katedra na Stokach" jest szczególnie
rzadko otwierana dla publiczności.
We wrześniu 2012 r. w jednym ze zbiorników zorganizowano
koncert "Podziemny kwartet czterech kultur"
(w ramach festiwalu Łódź Czterech Kultur 2012 - Generacje)
i wtedy przydarzyła się nadzwyczajna sposobność, aby zobaczyć obiekt od środka.
koncert "Podziemny kwartet czterech kultur"
(w ramach festiwalu Łódź Czterech Kultur 2012 - Generacje)
i wtedy przydarzyła się nadzwyczajna sposobność, aby zobaczyć obiekt od środka.
Łódzkie zbiorniki zaprojektował w latach
1901-1909 inż. Wiliam H. Lindley (1853-1917)
(ten sam, który opracował plan kanalizacji Warszawy). Wykorzystał On położenie Łodzi
i zasugerował zbudowanie zespołu zbiorników w jednym z wyższych punktów miasta
(260 m n.p.m.) - na Stokach, które w sposób naturalny pełnić miały funkcję wieży ciśnień
i rozprowadzać wodę po mieście metodą grawitacyjną.
(ten sam, który opracował plan kanalizacji Warszawy). Wykorzystał On położenie Łodzi
i zasugerował zbudowanie zespołu zbiorników w jednym z wyższych punktów miasta
(260 m n.p.m.) - na Stokach, które w sposób naturalny pełnić miały funkcję wieży ciśnień
i rozprowadzać wodę po mieście metodą grawitacyjną.
Wysokie koszty inwestycji spowodowały, że
pierwsze dwa zbiorniki,
o pojemności 15.000 m³ każdy, powstały dopiero latach 1935-1937
(budowę nadzorował inż. Stefan Skrzywan, współpracownik W.H.Lindleya).
Dwa kolejne zbudowano po wojnie, w latach 1949-1953.
o pojemności 15.000 m³ każdy, powstały dopiero latach 1935-1937
(budowę nadzorował inż. Stefan Skrzywan, współpracownik W.H.Lindleya).
Dwa kolejne zbudowano po wojnie, w latach 1949-1953.
Wszystkie zdjęcia:
Pentacon six tl 80, Rollei RPX 400,
D-76 1+1 14,5' 20C
D-76 1+1 14,5' 20C
skan z negatywu: Epson v500
Zdjęcie nr 1 i 2 fenomenalne 2 dobra tylko światło mogło lepiej przyświecić ;) Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń