Jesienią 2011 roku wybrałam się z moim Jankiem śladem Wąskotorowej Kolei Piotrkowsko-Sulejowskiej. Uzbrojeni w sprzęt fotograficzny wędrówkę zaczęliśmy od stacji w Piotrkowie Trybunalskim.
Canon Eos 50e, Kodak FB 200, skan z negatywu: Epson V500
Obecnie budynek stacyjny pełni funkcje mieszkalne,
w tle : lokomotywownia i inne pomieszczenia gospodarcze.
Czule otulona kocem (dywanikiem?) oś i krzyż z szyn pozostały tu niczym pomnik pamięci.
Canon Eos 50e, Kodak FB 200, skan z negatywu: Epson V500
Obecnie budynek stacyjny pełni funkcje mieszkalne,
w tle : lokomotywownia i inne pomieszczenia gospodarcze.
Czule otulona kocem (dywanikiem?) oś i krzyż z szyn pozostały tu niczym pomnik pamięci.
Pentacon Six TL, Rollei RPX 100, R09 1:50, skan z negatywu: Epson V500
Owa stacja była miejscem przeładunku między linią wąskotorową i normalnotorową. W wysokiej trawie odnalazłam miejsce, gdzie wtaczano normalnotorowe wagony na rolboki wąskotorówki, które wcześniej mocowano takimi hakami.
Dalej ruszyliśmy po śladzie zdemontowanych już torów i doszliśmy po nasypie aż do wiaduktu nad rzeczką.
Tutaj spotkaliśmy emerytowanego pracownika kolei, który był maszynistą na tej właśnie kolejce i chętnie podzielił się z nami swoimi wspomnieniami o tym obiekcie. Podkreślił, że w tym miejscu zaczynał się trudny odcinek linii: nie dość, że nasyp prowadził kolejkę pod górę, to jeszcze po łuku.
Następnie samochodem przejechaliśmy wzdłuż dawnej trasy kolejki po drodze natykając się na nieliczne dowody jej istnienia.
Dotarliśmy do Sulejowa, gdzie po kolejce pozostał nie tylko budynek stacyjny (obecnie budynek mieszkalny), zdobny wychodek i nazwa ulicy prowadzącej ku Pilicy, lecz także wspomnienia mieszkańców Sulejowa, których pytaliśmy o drogę.
Pentacon Six TL, Rollei RPX 100, R09 1:50, skan z negatywu: Epson V500
Pentacon Six TL, Rollei RPX 100, R09 1:50, skan z negatywu: Epson V500
"Rozwijający się pod koniec XIX wieku w Sulejowie przemysł wapienniczny
potrzebował środka transportu pozwalającego na szybki wywóz towarów.
Jednocześnie istniały plany budowy linii kolejowej z Piotrkowa przez Sulejów
do Opoczna. Zdecydowano się jednak na poprowadzenie kolei wąskotorowej
tylko do Sulejowa. Pociągi zaczęły kursować w 1902 roku, wywożąc wapno do
Piotrkowa, skąd dalej przewożono je koleją normalnotorową. W 1903 roku ,
przedłużono linię na drugi brzeg Pilicy. Korzystali z niej także wycieczkowicze
udający się do Podklasztorza. Linię zamknięto pod koniec lat 80 XXw."
(cytat pochodzi z: "Województwo w sercu Polski. 500 zagadek turystyczno-
krajoznawczych o Łodzi i regionie łódzkim" Wydawnictwo Literatura 2005,
Łódź, Maciej Kronenberg, Wojciech Joans, PAweł Mroziak,
Aleksandra Sudowska, Agnieszka Bara, str. 143 ).
potrzebował środka transportu pozwalającego na szybki wywóz towarów.
Jednocześnie istniały plany budowy linii kolejowej z Piotrkowa przez Sulejów
do Opoczna. Zdecydowano się jednak na poprowadzenie kolei wąskotorowej
tylko do Sulejowa. Pociągi zaczęły kursować w 1902 roku, wywożąc wapno do
Piotrkowa, skąd dalej przewożono je koleją normalnotorową. W 1903 roku ,
przedłużono linię na drugi brzeg Pilicy. Korzystali z niej także wycieczkowicze
udający się do Podklasztorza. Linię zamknięto pod koniec lat 80 XXw."
(cytat pochodzi z: "Województwo w sercu Polski. 500 zagadek turystyczno-
krajoznawczych o Łodzi i regionie łódzkim" Wydawnictwo Literatura 2005,
Łódź, Maciej Kronenberg, Wojciech Joans, PAweł Mroziak,
Aleksandra Sudowska, Agnieszka Bara, str. 143 ).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz