Lwowskie i łódzkie kłopoty z muzeum komunikacji miejskiej








Każdy łódzki "fotopstrykacz" ma już zdjęcia tramwajowe, mam i ja ;)
Tym razem w kontekście tworzenia muzeum komunikacji miejskiej.







W 1894 r. pierwszy tramwaj elektryczny przejechał przez ulice polskiego miasta. 
Było to we Lwowie, w Poznaniu i Łodzi nastąpiło to w 1898 r.. Widoczną tu zajezdnię dla tramwajów elektrycznych  zbudowano na skrzyżowaniu ulic Pełczyńskiej, Kopernika, Kadeckiej i Wuleckiej (obecnie przy skrzyżowaniu ulic Witowskiego i Sacharowa),
a obok wybudowano elektrownię do zasilania trakcji. 
Później w tym miejscu znajdował się zakład naprawczy taboru. 









W 1994 roku przekazano hale zajezdni Lwowskiemu Muzeum Historycznemu. 
Otworzono tutaj muzeum techniki w sierpniu 2006 roku. Były pomysły stworzenia muzeum komunikacji miejskiej,
 a jako jeden ze wzorców tego typu placówki wskazywano krakowskie muzeum techniki.
Niestety te plany nie weszły w życie, a od 2008 roku pojawiły się
problemy w funkcjonowaniu z powodu złego stanu technicznego budynku.










Lwów nie podołał wyzwaniu i dzisiaj najstarsza lwowska zajezdnia wydaje się opustoszała.









Tymczasem na terenie miasta ciągle można spotkać tramwajowe ciekawostki,
 np. taki aparat telefoniczny w budce na przystanku, służący tylko do komunikacji
prowadzących pojazdy z dyżurnym ruchu.









Lwowskie ulice w dużej części są brukowane. Interesujące jest jednak to,
że po remoncie ul. Gródeckiej czy ul. Ivana Honty nawierzchnię i torowisko  ponownie wybrukowano.










Tymczasem w Łodzi....
















O stworzeniu muzeum komunikacji miejskiej  Łodzi  właśnie na Brusie dyskutowano już od dawna (wg  serwisu "Łódzkie tramwaje i autobusy" od lat 70. XXw) . Ostatnio w 2012 r. przy okazji zamknięcia zajezdni na Brusie, gdy poszukiwano dla tego obiektu nowej funkcji.









Można by zarzucić, że zajezdnia na Brusie to "tylko" zajezdnia tramwajów podmiejskich.
 Jednak pamiętać należy, że to właśnie tramwaje podmiejskie wyróżniają Łódź
spośród innych miast posiadających linie tramwajowe.









Tramwaje podmiejskie w Łodzi pojawiły się w 1901 roku. "17 stycznia ruszyła pierwsza linia do Pabianic. Początkowo 10 km trasa prowadziła tylko do granic miasta i dopiero w 1905 roku dotarła do centrum Pabianic. Dwa dni po tym wydarzeniu zaingurowaal dzialalnosć linia zgierska o długości 9,5 km. W 1910 roku spółka Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe uruchomiłą dwie kolejne linie: do Aleksandrowa i Konstantynowa.  Kolejne połaczenia to linia do Tuszyna (1916 rok), do Ozorkowa (1922r.) i wreszcie w lipcu 1929 roku jako ostatnie połaczenie podmiejskie otwarta zostałą liinia do Lutomierska." (cyt.za: "Województwo w sercu Polski. 500 zagadek turystyczno-krajoznawczych o Łodzi i regionie łódzkim"  Wydawnictwo Literatura 2005, Łódź, Maciej Kronenberg, Wojciech Joans, Paweł Mroziak, Aleksandra Sudowska, Agnieszka Bara, str. 144 ).













W 2013 roku miłośnicy starych tramwajów dwukrotnie otwierali zajezdnię na Brusie i zapraszali wszystkich chętnych do zwiedzania i fotografowania obiektów. Trzeba przyznać, że to dzięki staraniom KMST Brus zaczyna ożywać na nowo, bo  miłośnicy starych tramwajów  mają apetyt na coś więcej niż muzeum komunikacji w obecnym kształcie (mieszczące się przy Wierzbowej).








Na Brusie stopniowo przybywa eksponatów, niektóre z  nich są nadal sprawne
 i nawet pięknie odrestaurowane.
Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi zasługuje więc na gratulacje!







Zdjęcia: 
Canon Eos 50e
Lwów kolor: Fujifilm 100 @80
Lwów cz-b: Kodak BW 400CN
Łódź: Kodak Color 200


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz